Spotřebitel vs. umělá inteligence – kdo bude rozhodovat o nákupu?

Naše copywriterka Martina tentokrát v článku pro blog ShopSys popsala možná velmi blízkou budoucnost nakupování. Marketéři i spotřebitelé bděte, rozhodovat za nás bude umělá inteligence!

Zní to možná jako otázka z filmu Návrat do budoucnosti, ale tato budoucnost je velmi blízká. Marketingoví odborníci i obchodníci by se reálně měli připravit na novou skupinu zákazníků. Tou budou osobní virtuální asistenti (VPA).

Ve vaší komunikační strategii a marketingové komunikaci tak jako obchodníci budete muset předvídat nejen „tradiční lidské" spotřebitelské chování, ale i to, které bude dáno tzv. umělou inteligencí zařízení a jejich algoritmů, na kterých tyto zařízení fungují. A o jakéže to umělé inteligenci mluvíme? Taková zařízení nazýváme Virtual Personal Assistant (dále jen VPA) neboli osobní virtuální asistent.

Nákupy s VPA

Osobní virtuální asistent – jednoduše si jej můžete představit jako pokročilou Siri, kterou do svých telefonů zakomponovala společnost Apple, funguje na principu algoritmu. Tyto algoritmy dokáží zpracovávat velké množství dat a podle chování svého uživatele/spotřebitele pro něj vybrat tu nejlepší nabídku. VPA by měl brát v úvahu i změnu spotřebitelského chování. Např. přeorientuje-li se zákazník na nákup bio produktů, bude mu jeho virtuální asistent doporučovat produkty označené a testované jako bio, ať již potraviny, tak i např. drogistické zboží ale i oblečení.

A co z toho plyne pro dodavatele, obchodníky a marketéry?

Budou-li vědět, že VPA nabízejí svému spotřebiteli produkty přesně odpovídající jeho potřebě a předešlým nákupům, budou sami motivováni uvádět přesné a podrobné informace o svých produktech či službách – od základního popisu až po zemi původu jednotlivých surovin, způsob dopravy či další manipulace. Důležitá bude i spokojenost zákazníka při předešlé spotřebě a užívání produktu. Ta bude také rozhodujícím faktorem při dalším doporučení VPA pro příští nákup. Boj o to nabídnout hodnotný produkt i dobrou značku, tak bude stejný jako je nyní. Jen už nebudete přesvědčovat např. Heuréku a spokojené uživatele, ale virtuální asistenty, kteří budou pro spotřebitele „pracovat".

Budoucnost „Siri" tak není v zapsání schůzky do vašeho kalendáře, ale ve složitějších úkolech, které mohou začínat objednáním hotelu na přesný čas a místo, odpovědí na e-mail vašeho kolegy, až po nákup podle toho, co chybí v ledničce a co má rád její konzument. Tzv. internet věcí (Internet of Things) je pak dalším budoucím vývojem nakupování za použití umělé inteligence. Lednička pozná, co má dokoupit (nejenže to dokoupí, ale nabídne vám, co lze ze surovin také uvařit. Uvařit už musíte sami, ale na to jsou už také přístroje J), přístroj na espresso, že chybí káva i jaká, vaše topení se přizpůsobí blízké předpovědi počasí. Podívejte se na krátké video, vysvětlující Internet of Things a uvádějící, že v roce 2020 bude existovat na světě 50 miliard přístrojů připojených na internet.

Nebojte se robotů, využijte v praxi preemptivní marketing

Že vám taková virtuální realita přijde děsivá a neosobní? Že již nebudou potřeba lidé z oblasti marketingu a obchodu a vše budou zpracovávat „roboti" a jejich algoritmy? Nebojte se robotů, virtualizace vždy přináší nové role i pro člověka. Nejenže musí existovat lidé, kteří virtuální zařízení vymyslí, vyrobí a budou se starat o jejich provoz. Bezesporu budou potřeba i lidé, kteří se novému marketingovému a obchodnímu chápání přizpůsobí a především připraví své produkty a služby tak, aby virtuální asistent pracoval pro ně. Ti samí lidé pak výsledná data musí dále zpracovávat, využívat, kontrolovat a vytvářet správná marketingová sdělení. Vzniká nová disciplína preemptivní marketing.

Preemptivní marketing využívá podrobné znalosti spotřebitelského chování (ty může přinést právě VPA) a dokáže lépe a rychleji předvídat další zákaznické procesy a rozhodování. Marketing tohoto typu je založen na reálných a rychlých datech, které v daný okamžik vyhodnotí koho s určitou informací oslovit a také jak. Marketingová sdělení tak budou přesná a téměř dokonale cílená. Pamatujete na scénu z Minority Report, kdy umělá inteligence dokázala předpověď, kdo, kdy a kde spáchá zločin? To již dávno není sci-fi. Ve světě již existují zařízení, která dokáží predikovat oblasti se zvýšením výskytem zločinu.

Jakými si „nechtěnými" virtuálními asistenty se stáváme my sami a naše aktivita na sociálních sítích. Veřejně a pro téměř kohokoliv dostupně vydáváme na pospas naše pocity, zájmy, potřeby, a tím i naše cílené spotřebitelské chování. V nejlidnatějším kanadském městě Toronto vyvinuli mobilní reklamní platformu, která se jak sami uvádí, zaměřuje na lidi na základě jejich konverzací na sociálních médiích a podle toho jim také tzv. servíruje reklamu. Cílí reklamu za pomocí spotřebitelských pocitů, témat, demografie i reálného místa, kde se lidé nacházejí a jak vše uvádějí ve své sociální historii.

umela inteligence

zdroj: cluep.com

Lidé lidem

Vývoj umělých inteligencí a chytrých zařízeních, které dokážou řídit náš život, je nezastavitelný. Vždyť my sami jsme především motorem i hlavou, které je posunují dál, aby nám usnadňovaly život. Lidem ale nejlépe stále budou rozumět lidé a prvek lidskosti a skutečných emocí bude vždy pro komunikaci i obchod zapotřebí. Záleží přeci jen na nás, kam až sílu umělé inteligence necháme zajít...

Fakturační adresa

Pixelhouse s.r.o.
Palackého 857/60
CHARVÁTSKÁ NOVÁ VES
690 06 BŘECLAV 6

IČ: 27734871, DIČ: CZ27734871

Informace o zpracování osobních údajů

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 776 720 180
+420 777 194 885